انواع ماساژ؛ 9 ماساژ برای تسکین درد و کاهش اضطراب


ماساژ را می‌توان ‌نوعی مشت ‌و مال با دست‌ها تعریف کرد. در حین ماساژ درمانی، ماساژور بر ماهیچه‌ها و مفاصل به درجات مختلف فشار وارد می‌کند و درنتیجه‌ی آن درد و گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها کاهش می‌یابد. در انواع ماساژ، ماساژورها بر قسمت‌های مختلف بدن تمرکز می‌کنند و روش‌های درمانگری گوناگونی را به‌کار می‌گیرند. در این مقاله شما را با انواع ماساژ برای تسکین درد، کاهش اضطراب و افسردگی آشنا خواهیم کرد.

معرفی انواع ماساژ

 

1- ماساژ سوئدی

Untitled-1.jpg

ماساژ سوئدی یکی از انواع ماساژ سبک برای تمام بدن است و مناسب افرادی است که:

  • تازه به ماساژ رو آورده‌اند؛

  • تنش ماهیچه‌ای بسیار دارند؛

  • نسبت به لمس دست‌ها حساس هستند.

ماساژ سوئدی به رفع گره‌های ماهیچه‌ای و دردهای خفیف کمک می‌کند. همچنین گزینه‌ی خوبی برای آرام و رها‌شدن کل بدن است.
ماساژ باید مستقیما روی پوست انجام شود، اما می‌توانید در طول ماساژ خودتان را با ملحفه‌ بپوشانید و هنگام ماساژ قسمت‌های مختلف، همان بخش‌ها را در اختیار ماساژور بگذارید. ماساژور ترکیبی از موارد زیر را به‌کار می‌گیرد:

  • مالش؛

  • حرکت طولانی دست‌ها روی بدن به سوی قلب؛

  • حرکات دایره‌ای عمیق؛

  • ضربه و لرزش؛

  • تکنیک‌ حرکات مفصلی.

ماساژ سوئدی معمولا بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.
 

2- ماساژ سنگ داغ

سنگ-داغ.jpg

از میان انواع ماساژ، این ماساژ برای کسانی مناسب است که دچار فشار و دردهای ماهیچه‌ای هستند. همچنین به کسانی توصیه می‌شود که به‌دنبال آرامش کل بدن‌شان هستند. این ماساژِ درمانی شبیه ماساژ سوئدی است، اما ماساژور به‌جای دست از سنگ‌های گرم استفاده می‌کند، یا علاوه‌بر دست‌ها از سنگ هم برای ماساژ استفاده می‌کند. این ماساژ:

  • تنش و فشار ماهیچه‌ای را تخلیه می‌کند؛

  • جریان خون را بهبود می‌بخشد؛

  • باعث تسکین درد می‌شود؛

  • ممکن است در کاهش اضطراب مؤثر باشد.

هنگام ماساژ، سنگ‌های داغ روی بخش‌های مختلف بدن قرار می‌گیرند. گاهی درمانگر شما از سنگ‌ها برای اجرای حرکات ماساژ سوئدی استفاده می‌کند. برخی وقت‌ها از سنگ‌های سرد هم استفاده می‌کنند.
مانند ماساژ سوئدی، این ماساژ نیز مستقیما روی پوست انجام می‌شود، اما می‌توانید از ملحفه برای پوشاندن خود استفاده کنید. این نوع ماساژ معمولا ۹۰ دقیقه زمان می‌برد.
نکته:

  • به دلیل استفاده از سنگ‌های داغ، این ماساژ تأثیر بیشتری در کاهش درد دارد.

  • ماساژ سنگ داغ معمولا گران‌تر از ماساژ سوئدی است.
     

3- ماساژ رایحه درمانی

ماساژ همراه با رایحه‌های طبیعی بهترین گزینه برای کسانی است که به‌دنبال روشی درمانی همراه با تخلیه‌ی حسی هستند. این نوع ماساژ:

  • به تقویت روحیه کمک می‌کند؛

  • باعث کاهش نگرانی و اضطراب می‌شود؛

  • علائم افسردگی را کاهش می‌دهد؛

  • فشار ماهیچه‌ای و درد را تسکین می‌دهد.

در این نوع ماساژ، حرکات و مالش‌ها با انواع روغن‌ها انجام می‌شود. معمولا ماساژور شما روغن مناسب را انتخاب می‌کند، اما می‌توانید روغن موردعلاقه‌تان را به او اعلام کنید. روغن‌ها معمولا پیش از استفاده روی پوست، رقیق می‌شوند.
درحالی‌که بدن‌تان ماساژ داده می‌شود، رایحه‌ی روغن را استشمام می‌کنید و روغن از راه پوست‌تان جذب می‌شود. برخی اوقات، این ماساژ تنها بر روی کمر، شانه‌ها و سر انجام می‌شود. زمان ماساژ رایحه درمانی بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است.
نکته:

  • ماساژ رایحه درمانی به‌نوعی اجرای ماساژ سوئدی با روغن‌های مختلف است.

  • اگر به برخی رایحه‌ها یا روغن‌ها حساسیت دارید، این ماساژ مناسب شما نیست.
     

 4- ماساژ عمیق بافت‌ها

ماساژ عمیق با فشار بیشتری انجام می‌شود. این ماساژ برای کسانی که دچار مشکلات ماهیچه‌ای مزمن هستند، مفید است. همچنین در تسکین خشکی عضلات، دردهای ماهیچه‌ای مزمن و اضطراب مؤثر است.
ماساژ عمیق با حرکات مالشی آرام و فشار عمیق‌تر انگشتان همراه است و درنتیجه تنش را در لایه‌های عمیق‌تر ماهیچه‌ها و بافت‌ها رفع می‌کند. این ماساژ به‌مدت ۶۰ تا ۹۰ دقیقه انجام می‌شود.
با اینکه لایه‌های عمیق‌تر بافت‌ها سخت‌تر هستند، شما در طول ماساژ درد یا ناراحتی احساس نمی‌کنید.
نکته:

  • اگر زیاد دچار فشار و اسپاسم عضلانی یا درد‌های مزمن می‌شوید، ماساژ عمیق‌ گزینه‌ی خوبی برای شماست.

  • اگر بیش‌ازاندازه به فشار بیرونی حساس هستید، از این ماساژ اجتناب کنید.
     

5- ماساژ ورزشی

یکی دیگر از انواع ماساژ، ماساژ ورزشی است و مناسب افرادی است که دارای مصدومیت‌های تکرارشونده‌ی ماهیچه‌ای هستند، مانند مصدومیت‌های ناشی از انجام ورزش‌های مختلف. همچنین ورزشکاران که با احتمال بالای مصدومیت روبه‌رو هستند، می‌توانند به‌کمک این ماساژ احتمال مصدومیت را کاهش دهند. ماساژ ورزشی همچنین برای افزایش انعطاف پذیری بدن و نیز تقویت عملکرد بدنی مفید است. علاوه‌بر اینها در تسکین درد، اضطراب و فشار عضلانی مؤثر است.
این ماساژ را می‌توانید روی تمام بدن انجام دهید یا از ماساژور بخواهید تنها روی قسمت‌های خاصی از بدن تمرکز کند. بسته به نیاز درمانی شما، ممکن است ماساژور حرکات ملایم را با فشارهای عمیق‌ جایگزین کند.
ماساژ ورزشی از روی لباس هم انجام‌شدنی است، اما اگر ترجیح می‌دهید لباس بپوشید، لباس‌تان نازک و گشاد باشد و امکان تماس با ماهیچه‌ها را به‌سادگی برای درمانگر فراهم کند. مدت هر نوبت این ماساژ ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است.

 

6- ماساژ تریگر پوینت (نقاط ماشه‌ای)

ماساژ تریگر پوینت یکی دیگر از انواع ماساژ است و برای کسانی که دارای مصدومیت، دردهای مزمن یا مشکلات و بیماری‌های فیزیکی خاص هستند، بهترین گزینه از میان انواع ماساژهای درمانی است. گاهی وقت‌ها بخش‌هایی از ماهیچه‌ها که دچار خشکی و گرفتگی هستند و به نقاط ماشه‌ای معروف‌اند، باعث ایجاد درد در دیگر قسمت‌های بدن می‌شوند. این ماساژ با رهاسازی و تسکین نقاط ماشه‌ای باعث کاهش درد می‌شود.
در این ماساژ حرکات مالشی وسیع، سبک و آرامش‌بخش با فشارهای قوی‌تر و عمیق‌تر ترکیب می‌شود. این ماساژ را می‌توانید هم روی تمام بدن اجرا کنید، و هم می‌توانید از ماساژورتان بخواهید روی قسمت‌هایی که نیاز به توجه ویژه دارند، تمرکز کند. در هنگام ماساژ می‌توانید لباسی سبک بپوشید. مدت این ماساژ ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است.

 

7- انعکاس درمانی (رفلکسولوژی)

رفلکسولوژی برای کسانی‌که به‌دنبال آرامش و بازیابی سطح انرژی طبیعی‌شان هستند، بهترین انتخاب است. همچنین اگر از اینکه دیگران بدن‌تان را لمس کنند، احساس خوبی ندارید، این ماساژ گزینه‌ی خوبی برای‌تان است. در رفلکسولوژی به نقاط خاصی از بدن در پاها، دست‌ها و گوش‌ها فشار وارد می‌شود. زمان این ماساژ ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است.
 

8- ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو بهترین گزینه برای کسانی است که به‌دنبال آرامش، تسکین درد و رهایی از اضطراب و تنش هستند. این ماساژ نوعی ماساژ ژاپنی است که:

  • احساس آرامش و رهاشدگی فیزیکی و احساسی را افزایش می‌دهد؛

  • به کاهش اضطراب، نگرانی و افسردگی کمک می‌کند؛

  • ممکن است در تسکین سردرد مؤثر باشد؛

  • فشار ماهیچه‌ای را کاهش می‌دهد.

این ماساژ روی تمام بدن انجام می‌شود، ولی ممکن است ماساژورتان روی برخی قسمت‌ها به‌طور ویژه‌ تمرکز کند. ماساژور در هنگام ماساژ از دست‌ها، کف دست‌ها و انگشتان شست برای ماساژ نقاط خاصی از بدن استفاده می‌کند. این ماساژ با فشارهای منظم و هماهنگ همراه است. هنگام ماساژ شیاتسو می‌توانید لباس به تن داشته باشید. این ماساژ معمولا ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.
 

9- ماساژ تایلندی

یکی از بهترین انواع ماساژ، ماساژ تایلندی است. برای کسانی که به‌دنبال ماساژی پرتحرک همراه با تسکین درد و اضطراب هستند، ماساژ تایلندی توصیه می‌شود. این ماساژ به تقویت انعطاف‌پذیری، گردش خون و سطح انرژی کمک می‌کند.
ماساژ تایندی روی تمام بدن اجرا می‌شود و از مجموعه‌ای از حرکات دنباله‌دار که شبیه حرکات کششی یوگا هستند، استفاده می‌کند. ماساژور با کف دست و انگشت‌ها بر بدن‌ فشار وارد می‌کند. همچنین ماساژور با قراردادن ‌بدن‌تان در حالت‌ها و شکل‌های گوناگون، شما را به انجام حرکات کششی وامی‌دارد. هنگام ماساژ می‌توانید لباسی گشاد و راحت بپوشید. هر نوبت ماساژ تایلندی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.
 

تجربه شیرین حس زندگی با اتاق ماساژ در پارک آبی اُپارک

گذشته از بازی‌ها و دورهمی‌ها با دوستان و آشنایان، خیلی از ما دوست داریم، برای دور شدن از همهمه و شلوغی‌های روزمره، ساعت‌هایی را به ریلکسینگ و آرامش روح و جسم خود اختصاص بدهیم.
اسپای پارک آبی اُپارک این امکان رو فراهم می‌کند تا با یک ماساژ فوق‌العاده، از ماساژ سر و صورت گرفته تا ماساژ سنگ داغ و پرفورمونس و فوت ماساژ، از اضطراب و استرس‌های روزانه خلاص بشویم و روز که سهل است، هفته خود را بسازیم